یزدفردا: در حالی ذائقه مصرف گوشت قرمز در بیش از ۷۵ درصد یزدی‌ها به سمت گوشت گوسفندی است که استان یزد با احتساب جمعیت سالانه با سه هزار تنی کسری در این بخش مواجه است ولی مسئولان جهاد کشاورزی یزد با تدوین برنامه‎هایی کوتاه مدت و بلندمدت در نظر دارند این کسری را برطرف و حتی این استان خشک و کویری را در تامین گوشت قرمز گوسفندی به خوداتکایی برسانند.

به گزارش یزدفردا: «یحیی شفیعی» سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‎وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی تامین نهاده‎های دامی بر بازار گوشت، تصریح کرد: این اقدام به نوعی باعث آزادسازی قیمت نهاده و به تبع گوشت قرمز در بازار شد به نحوی که برخی دامداران را مجاب به کشتار دامهای خود برای تامین گوشت بازار کرد و همین امر باعث شده که امسال کمبود دام زنده را در سطح کشور و تاثیر آن بر قیمتها را شاهد باشیم.

وی یکی از سیاست‌های کوتاه مدت استان برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز را واردات گوشت گرم و منجمد گوسفندی ذکر کرد و گفت: از ابتدای امسال طی چند مرحله در مجموع بیش از ۲۲۰ تن گوشت قرمز به استان وارد و بین مردم توزیع شده است.

وی از دیگر رویکردهای کوتاه مدت مدیریت توسعه بازرگانی جهادکشاورزی استان در این باره را پیگیری واردات دام زنده به استان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۰ درصد این مسیر طی شده و امیدواریم با تحقق آن بخشی از کسری موجود در بازار را برطرف کنیم.

به گفته‎ی شفیعی، هم اکنون قیمت مصوب گوشت گرم گوسفندی در بازار یزد به ازای هر کیلو ۶۲۰,۰۰۰ تومان است ولی گاهاً فروش به قیمت تا هر کیلو ۷۰۰,۰۰۰ تومان در بازار نیز گزارش می‌شود که تخلف است.

این مسئول در پایان تاکید کرد: البته برنامه‌های مختلفی در سازمان جهاد کشاورزی استان برای ساماندهی بازار گوشت در حال پیگیری است که از آن جمله می‌توان به ایجاد مگافارم‎ها، افزایش ظرفیت دامی استان، راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال و افزایش ظرفیت مراتع استان اشاره کرد.

«محمد علی حاتمی زاده» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز یکی از راهکارها و برنامه‎های بلندمدت استان به منظور خودکفایی در تولید گوشت قرمز را ایجاد مگافارم‌های دام سبک ذکر کرد و گفت: در حال حاضر با احتساب جمعیت استان، سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۱ کیلوگرم است که بر این اساس سالانه بیش از ۱۲ هزارتن گوشت قرمز در استان مصرف می‌شود.

وی با بیان این که ۹ هزار تن از گوشت قرمز مصرفی استان گوشت گوسفندی است که از کشتار بیش از  ۴۰۰ هزار راس دام سبک تامین می‎شود، اظهار کرد: جمعیت فعلی گوسفند و بز استان ۶۶۰ هزار راس است که از این تعداد حدود شش هزار تن گوشت تولید می شود و در واقع با کسری سه هزار تن در این بخش مواجهیم.

حاتمی زاده یکی از راهکارهای جبران این کسری را ایجاد مگافارم‌های دام سبک پر تولید ذکر کرد و گفت: در نظر داریم در بازه‎ای سه ساله و با سرمایه گذاری بخش صنعت و معدن از طریق ایجاد برش‌های شهرستانی طرح ایجاد مگافارم‌های دام سبک نسبت به تولید ۱۲۰ هزار راس دام سبک اقدام و نیاز استان به گوشت قرمز گوسفندی را مرتفع سازیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان متذکر شد: در قالب ایجاد این مگافارم‎ها ضمن تسهیل تامین نهاده، بکارگیری کارشناسان مجرب، استفاده از آخرین تکنولوژی تولید و تکمیل زنجیره ارزش، می‎توان واحدهای راکد و غیر فعال کوچکتر را نیز احیا کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا